Tips Anak Puasa Kali Pertama

Tips Anak Puasa Kali Pertama

Tahun ini ada anak yang baru nak mula berpuasa? Berpuasa buat pertama kali memang ada cabarannya, tak sama dengan anak yang dah beberapa tahun berpuasa. Ada pelbagai ragam anak-anak nak mula belajar puasa ni tau. Biasanya kita mula melatih berpuasa apabila lepas 7 tahun, atau apabila anak dah mula bersekolah. Saya nak kongsi cara yang saya buat untuk tangani ragam anak yang berpuasa kali pertama. Cara pujuk anak berpuasa Bagi anak-anak kecil ini, puasa bukanlah wajib bagi mereka. Tapi ia atas keinginan anak sendiri, diorang pun nampak kawan-kawan berpuasa, kakak dan abang juga puasa. Timbul...
12 Cara Cepat Hentikan Hidung Berdarah Pada Anak Kecil Tanpa Panik

12 Cara Cepat Hentikan Hidung Berdarah Pada Anak Kecil Tanpa Panik

Pernah atau tidak anak  mengalami hidung berdarah secara tiba-tiba? Tengah main-main di padang permainan kemudian berlari menerpa dengan darah yang keluar dari hidung membasahi baju? Ngeri bukan? Ketika itulah kita mula panik bila melihat hidung, tangan dan baju anak penuh dengan darah merah menyala! Apa yang perlu kita buat masa tu? Panikkkk! Apakah yang dimaksudkan dengan hidung berdarah? Ia bermaksud keadaan darah keluar daripada hidung. Hidung berdarah atau (epistaksis) biasa berlaku apabila salur darah kecil kapilari di rongga hidung pecah. Perlukah panik apabila hidung berdarah? Tidak...
Anak Tak Mahu Minum Susu, Kurus Kering Dan Kerap Sakit? Betul ke?

Anak Tak Mahu Minum Susu, Kurus Kering Dan Kerap Sakit? Betul ke?

Dilema sungguh bila anak tak mau minum susu. Anak yang tak mahu minum susu bila dah bercerai susu badan atau dah lebih 4 tahun. Secara tiba-tiba buat perangai tak mahu minum susu. Orang cakap anak yang tak minum susu formula ni lepas minum susu badan kerap sakit. Dah la kurus kering badan dia, lagi la orang nampak sakit. Betul dak? Selalu je desas desus tepi telinga cakap kita ni yang kedekut nak bagi susu kat anak, padahal anak sendiri yang tak nak?isk, dilema betul. Tapi, betul ke anak tak mahu minum susu ni, akan kurus kering dan kerap sakit? Tonton sekejap TESTIMONI 2 orang ibu ini...
Vitamin Untuk Kanak-Kanak Yang Tak Suka Makan Sayur Dan Kurus Keding

Vitamin Untuk Kanak-Kanak Yang Tak Suka Makan Sayur Dan Kurus Keding

Setiap kali kalau makan, anak-anak kesayangan mesti memilih sayur-sayur letak tepi pinggan. Bila tak makan sayur, badan mereka pun kurus melidi je. Sungguh bagus kecekapan mata dan tangan mereka begitu gigih mengasingkan sayur dari makanan mereka. Selalu tak terjadi? Apa kita buat? Marah? Nasihat? Bukan korang saja, anak-anak saya pon buat camtu. Ada sayur yang diorang pilih-pilih. Ada juga anak-anak kawan yang langsung tak mahu makan apa jenis sayur pon. Buah-buahan pon jarang sekali. Seperti yang kita tahu, vitamin dan serat perlu didapati daripada sayur-sayuran dan buah-buahan kan? Tapi,...